Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych

Archeologia klasyczna w powszechnych wykładach uniwersyteckich we Lwowie w początkach XX w.

Szanowni Państwo,

przekazujemy informację o odbywającym się 24.02.2023 o godzinie 11:30 wykładzie gościnnym na Wydziale Archeologii w sali 212:

Archeologia klasyczna w powszechnych wykładach uniwersyteckich we Lwowie w początkach XX w. Materiały w zbiorach Muzeum Historii Uniwersytetu Lwowskiego.

Wykład poprowadzi: doc. Anastasiya Baukova.

 

Streszczenie wykładu:

Praktyka organizowania wykładów otwartych dla szerokich mas społeczeństwa w celu popularyzacji wiedzy i podnoszenia poziomu ogólnego wykształcenia dorosłych nie jest wynalazkiem XXI wieku. Takie praktyki stosowano w czołowych uczelniach polskich końca XIX wieku. Uniwersytet Lwowski stał się jednym z pionierów tego rodzaju przedsięwzięć. Powszechne Wykłady Uniwersyteckie zostały zapoczątkowane w 1899 roku. Wykłady z historii i kultury starożytnej Grecji i Rzymu, które prowadzili wykładowcy katedry archeologii klasycznej tej uczelni, stanowiły znaczną część szeroko pojętej tematyki z zakresu nauk przyrodniczych i humanistycznych. Począwszy od XVIII wieku, tematyka antyczna była niezwykle popularna w Galicji, tak też pozostało w początkach XX wieku. Ale wykłady z historii starożytnej powinny opierać się na materiale ilustracyjnym. Dlatego w ramach przygotowań do wykładów uczelnia zakupiła dużą kolekcję slajdów, z których część znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Historii Uniwersytetu Lwowskiego. Słuchacze Powszechnych Wykładów Uniwersyteckich w Galicji mieli okazję zobaczyć sale wystawowe czołowych europejskich muzeów, odkrycia z zakresu archeologii Morza Egejskiego oraz zapoznać się z najnowszymi publikacjami. Slajdy obejmują mapy, fotografie krajobrazów i określonych artefaktów oraz rysunki. Przeźrocza kartograficzne były często wykonane na podstawie map opracowanych samodzielnie. Kolekcja ta jest ważnym świadectwem starań o utrwalanie poziomu wiedzy naukowej i wyobrażeń o konkretnych problemach historycznych, a także pokazuje dbałość o rozwój współczesnej pedagogiki, muzealnictwa i historii kultury.